Gemerlapan

Tuesday 21 April 2015

Apakah Jihad Yang Paling Susah?

Bagi aku Jihad yang paling susah nak dilakukan adalah jihad melawan hawa nafsu. Jihad melawan hawa nafsu ini memang susah sangat untuk kau melawannya. Sekiranya kamu tewas dalam melawan hawa nafsu maka nerakalah yang kamu dapat. Sekiranya kamu menang dalam pertarungan ini maka dapatlah dikatakan kamu telah bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepada-Nya. 

Kalau kita tengok dari sudut jihad melawan musuh  di medan perang. Sekiranya kamu menang kamu akan mendapat harta ghanimah dan pahala berjihad kerana Allah SWT. Sekiranya kamu kalah pula, kamu akan mendapat syahid. 

Oleh sebab itulah aku katakan, jihad melawan hawa nafsu merupakan suatu yang susah untuk kau uruskannya. Seandainya kamu kalah kamu akan mendapat kemurkaan Allah. Inilah yang dikatakan dunia. Dunia adalah tempat ujian sama ada kamu tahan tak dengan ujian tersebut. Sebab itulah Allah SWT  beri engkau Akal dan Nafsu disamping keimanan dan ketaqwaan yang ada dalam dirimu. Seandainya engkau tidak kuat iman dan ketaqwaan kamu seperti haiwan kerana akal kamu tidak lagi berfungsi dengan sempurna.

Oleh itu..berusahalah untuk mengukuhkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT agar ianya dapat menjadi perisai yang kukuh apabila nafsu mula mengoda hati ini.

Persoalannya dapatkah dariku dan dirimu kuatkan keimanan dan ketaqwaan ini dengan adanya pelbagai medium yang menaikkan syahwat????


No comments:

Post a Comment