Gemerlapan

Friday 21 December 2012

Corak Didikan Ibu Bapa Dan Kesannya




Pengenalan

Dalam dunia ini, terdapat pelbagai corak didikan anak-anak yang diamalkan oleh sesebuah keluarga. Corak yang diamalkan inilah, akan menghasilkan pelbagai personaliti seorang individu. Personaliti ini akan menjadi lambang  kepada keperibadian seseorang. Contohnya, ada individu yang pendiam, ceria, agresif, pemarah, berdisiplin dan lain-lain lagi. Ini dapat dilihat melalui sifat dan perwatakannya dalam sehari-hari. Sebagai contohnya, tingkah laku, cara bertindak dan percakapannya dengan seseorang individu. Personaliti ini terbentuk dan terhasil daripada corak didikan atau gaya asuhan ibu bapa terhadap anaknya. Menurut Baumrind (1966) corak didikan atau gaya asuhan ibu bapa terbahagi kepada tiga jenis, iaitu gaya asuhan permisif, gaya asuhan autoritarian dan gaya asuhan autoritatif. Setiap gaya asuhan yang diamalkan oleh ibu bapa akan memberi kesan baik dan buruk kepada pembentukkan personaliti anak mereka. Oleh hal yang demikian, saya mesti mengkaji lebih terperinci apa itu 3 corak didikan atau gaya asuhan tersebut dan kesan baik dan buruk terhadap pembentukkan personaliti anak mereka melalui sumber-sumber  sekunder yang yang akan dirujuk.

Corak Didikan Permisif
Apakah yang dimaksudkan dengan permisif? Menurut kamus Dewan Bahasa Dan Perpustakaan (DBP 2008),  permisif  bermaksud sifat terbuka yang membolehkan atau mengizikan anak-anak mereka melakukan sesuatu tanpa ada bantahan daripada ibu bapa mereka. Menurut Baumrind (1966) pula, corak didikan yang permisif merupakan corak didikan yang memberikan kebebasan sepenuhnya kepada anak-anak mereka. Ibu bapa yang mengamalkan corak ini, bercirikan komunikasi yang terbuka dan kurang menekankan tingkah laku yang baik terhadap anaknya. Selain itu, ibu bapa yang mengamalkan corak didikan ini, berperanan sebagai sumber yang memenuhi segala keperluan dan kemahuan anaknya tanpa menjadi agen-agen aktif  dalam menentukan tingkah laku anak mereka. Ibu bapa seperti ini juga, sering membiarkan anak-anaknya mengatur aktiviti sendirian tanpa ada kawalan dan permerhatian oleh ibu bapa. Walau bagaimanapun mereka atau ibu bapa ini, mencuba untuk membimbing anaknya ke arah perkembangan yang baik tetapi mereka gagal dalam membentuk had-had batasan yang tegas dan tingkah laku yang matang terhadap anaknya.

Corak didikan permisif  ini, akan melahirkan beberapa personaliti yang baik kepada anak mereka tapi kebaikan corak didikan ini adalah kecil berbanding dengan kesan buruknya. Antara kebaikannya kepada personaliti anak mereka ialah anak-anaknya akan lebih gembira dan cepat sembuh daripada  tekanan atau masalah yang berlaku terhadap dirinya. Namun, corak didikan permisif ini juga, akan melahirkan kesan yang negatif kepada anak mereka iaitu menurut Baumrind (1966), anak-anak yang didik dengan corak didikan ini tidak dapat mengawal diri sendiri , implusif, terlalu bergantung kepada ibu bapa seperti kurang berdikari dan menjelajah ke dunia baru. Selain itu, anak-anak yang di didik dengan corak didikan ini akan terjebat dalam gejala – gejala seks bebas, pengambilan alkohol dan dadah semasa remaja serta tingkah laku anti sosial. Dengan kata lain, corak didikan ini memberi kebebasan sepenuhnya kepada anak mereka sehingga anaknya berperilaku buruk dan tidak matang.

Corak Didikan Autotarian
Corak didikan autoritarian menurut Baumrind (1966) ialah cara membesarkan kanak-kanak oleh ibu bapa dengan mengenakan kawalan yang ketat ke atas tingkah laku anak mereka dengan membuat peraturan-peraturan dan nilai-nilai yang mesti dipatuhi dan tidak boleh dipersoalkan. Ibu bapa yang mengamalkan corak didikan ini, tidak mengamalkan sikap bertolak ansur dan mempersepsikan bahawa kanak-kanak harus menerima perintah mereka tanpa di persoalkan. Sebagai contohnya, ibu bapa yang menggunakan corak didikan autotarian terlalu ketat dalam mengawal tingkah laku, tidak bersifat responsif dan fleksibel terhadap anak mereka. Dengan kata lain, apa saja keputusan yang dibuat oleh ibu bapa tidak boleh dibantah walaupun sedikit. Hal ini demikian kerana ibu bapa yang mengamalkan corak didikan ini ingin mengawal dan menilai tingkah laku anak mereka mengikut piawaian mutlak. Selain itu, corak didikan ini lebih cenderung untuk menggunakan disiplin yang bersifat hukuman sekiranya anak mereka melanggar sesuatu disiplin yang ditetapkan.


Corak didikan ini akan  melahirkan anak-anak yang berdisiplin, sentiasa mematuhi waktu, menghormati orang tua, mematuhi setiap arahan yang dibagi walaupun terpaksa. Walau bagaimanapun, corak didikan ini lebih menjurus kepada perkembangan kendiri yang negatif terhadap anak mereka. Anak-anak yang dibentuk melalui cara ini akan mempunyai kemahiran sosial yang lemah, menjadi individu yang agresif dan mempunyai mood yang tidak menentu. Selain itu, kanak-kanak ini akan menjadi delinkuen dan agresif. Hal ini berlaku disebabkan oleh ibu bapa yang selalu menggunakan hukuman fizikal secara berlebihan.

Corak Didikan Outoritatif
Apakah yang dimaksudkan dengan corak didikan autoritatif? Mengikut Baumrind (1966) autoritatif bermaksud satu cara atau asuhan untuk membesarkan anak-anak oleh ibu bapa. Dengan mengenakan peraturan atau had-had batasan tingkah laku tertentu tetapi membenarkan komunikasi yang bersifat terbuka. Selain itu, anak-anak juga diberi kebebasan untuk membuat keputusan sendiri dalam menentukan sesuatu perkara. Namun begitu, ibu bapa yang autoritatif akan bersifat fleksibel dan rasional dalam sikap dan padangan serta menggalakan anaknya untuk berdikari. Walau bagaimanapun, ibu bapa autoritatif akan mengenakan kawalan yang tegas tetapi membenarkan kebebasan yang bersesuaian dengan perkembangan anak mereka. Selain itu, ibu bapa yang mengamalkan corak didikan ini, akan menunjukkan sikap dan sifatnya yang peramah, ceria, sentiasa mesra, amanah dan berfikiran terbuka terhadap anak-anaknya. Hal ini kerana, ibu bapa ingin melahirkan persekitaran sosial keluarga yang harmoni dan seimbang untuk perkembangan anak-anak mereka.

Menurut Baumrind (1971), kanak-kanak yang dibesarkan oleh ibu bapa yang autoritatif  lebih cenderung menjadi lebih bertenaga, suka menjelajah, mempunyai perasaan ingin tahu lebih tinggi, berdedikasi, dapat mengawal diri, puas hati dan bersikap positif terhadap rakan sebaya.  Dengan penggunaan corak didikan ini juga, komunikasi antara ibu bapa dan anaknya menjadi baik dan juga suasana keluarga menjadi lebih tenteram. Selain itu, beberapa ciri asuhan autoritatif ini akan menghasilkan remaja yang bersikap positif. Jadi, corak didikan ini tidak melahirkan kendiri yang negatif kepada perkembangan kanak-kanak.

Cara Yang Terbaik Mendisiplinkan Kanak-Kanak
Pada pendapat saya, cara yang terbaik untuk mendisiplinkan kanak-kanak ialah dengan menggunakan disiplin yang sederhana iaitu tidak longgar dan tidak terlalu ketat seperti autoritatif. Dengan kata lain, setiap sesuatu disiplin yang hendak digunakan kepada kanak-kanak mestilah bersesuaian dengan tahap perkembangan mereka supaya kanak-kanak tersebut dapat mengembangkan sifat-sifat kendiri yang positif. Dalam agama Islam, perkara ini sudah lama diajar. Iaitu melalui sabda Rasulullah S.A.W, “suruhlah anak-anak kamu bersolat ketika mereka berusia tujuh tahun, dan pukul kerana meninggalkan solat ketika berusia sepuluh tahun” (Riwayat Abu Daud, sahih).

Mengikut Dr. MAZA (2012), dalam menerangkan hadis tersebut, kita diperintahkan menyuruh kanak-kanak bersolat ketika berusia tujuh tahun sebelum memukulnya dengan tujuan mendidik pada usia sepuluh tahun. Jika dia dipukul setelah berusia sepuluh tahun, dia akan faham, itu adalah pukulan kasih sayang dan cinta kerana sudah 3 tahun ibu bapanya menyeru tanpa kekerasan dan paksaan supaya solat. Dengan ini, dia akan mengambil iktibar terhadap hukuman yang diberikan kepadanya tanpa merasakan dirinya didera atau dizalimi oleh ibu bapanya sendiri. Hal ini secara tidak lansungnya, dapat membentuk disiplin yang kukuh dan seimbang dengan perkembangan diri kanak-kanak tersebut dengan hanya seruan solat yang diajar oleh Rasulullah S.A.W.

Kesimpulan
Kesimpulannya, corak didikan autoritatif adalah corak didikan yang terbaik untuk perkembangan seseorang individu. Menurut Baumrind (1971), corak didikan Autoritatif merupakan didikan yang tegas tetapi mesra. Selain itu, ibu bapa yang mengamalkan corak didikan ini sentiasa bersedia memberi penjelasan dan mempertimbangan terhadap peraturan yang dikenakan kepada anak-anaknya. Hal ini disebabkan ibu bapa mahu melahirkan perkembangan kendiri yang positif terhadap anak-anak mereka. Berbanding dengan corak didikan permisif dan autoritarian iaitu corak didikan permisif terlalu memberi kebebasan kepada seseorang individu sehingga merosakkan kendiri anak-anak mereka  seperti terlibat dengan gejala seks bebas, penagihan dadah dan lain-lain lagi. Manakala, corak didikan autoritarian pula adalah sangat menyekat kebebasan anak-anaknya dengan menggunakan disiplin dan  hukuman yang terlampau sehingga melahirkan perkembangan kendiri yang pasif, mudah cemas, bimbang dan kurang berdikari.

Rujukan
Dewan Bahasa Dan Perpustakaan (DBP). 2008. Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM). Carian PRPM@DBP Malaysia. http://www.prpm.dbp.gov.my/search [22 November 2012]  Baumrind. 1966. Developmental Psychology. Prototypical Descriptions Of 3 Parenting Styles. http://www.devpsy.org/teaching/parent/baumrind_styles.html [23 Nowember 2012]
Dr. MAZA. 2012. Minda Tajdid. Maaf Anakku! Mereka Tidak Mesra Dengan Mu.                  http://drmaza.com/home/?p=1753 [23 November 2012]
Baumrind. 1971. Education.com. Parenting Styles. http://www.education.com/reference/article/parenting-styles1/  [24 November 2012]

No comments:

Post a Comment