Gemerlapan

Friday 21 December 2012

Cerita Gadoh

                                                                            Gadoh 1


                                                                  Gadoh 2

                                                                        Gadoh 3

                                                                          Gadoh 4

                                                                          Gadoh 5

                                                                            Gadoh 6

                                                                          Gadoh 7

 Jalan Cerita
-Menjalankan mesyuarat
-mengasingkan pelajar melayu dan cina
-mengadakan kelas motivasi-mengadakan ceramah agama  mengikut agama masing2
-Cikgu anna lee
-Cikgu menuding jari siapa yg bertanggunjawab
-menubuhkan kelab teater-pengetua setuju
-Azman seorang pengajar teater- sistem sekolah yg   menyebabkan pelajar sekolah bermasalah
-Sentimen perkauman antara bangsa melayu dan cina
-sikap negatif antara guru tentang pendapat orang  lain.
-pengetua sekolah encik @ Mister Chua
-Heng ketua-kumpulan cina
-Lee Wei
-Ah seng
-Ah Foon
-Am
-Jan
-Khalil-ketua pelajar Melayu
-Sentimen perkauman berlaku kerana pengaruh dari  keluarga
-Linda dan Raj mahu menyertai Kelab teater
-Meluahkan perasaan yang terpendam dalam hati...
-Heng berkawan dgn Gengster cina-tapi apbl dia melihat gengster itu buat jahat dia terus tinggalkan kump gengster tersebut.
-Pandangan negatif dari guru tentang hasil pengteater-lakonan hang jebat dan hang tuah
-pementasan seni teater-Menteri,media dan lain-lain
-pelajar melayu dan cina sudah bersatu
-Zahir dibawa oleh skumpulan gengster untuk meragut-ragut perempuan
-Pengetua tidak menyelidikan sebab pergaduhan berlaku dan dengan siapa dia bergaduh-pengetua seorang yang berfikiran negatif
-Zahir menyesal diatas perbuatannya
-Cik Azman- menyatakan pelajar keliru-cikgu2 yang membuatnya keliru sbb cikgu2 tdk mahu mendengar apa yang pelajar ingin katakan
-Kenyataan Heng-dlm teater- ayah dia kata-kita org cina mesti berkerja kuat--negara ini melayu yg punya,penindas,melayu tk guna,melayu tdk hormat kpd orng cina,melayu  pemalas,bodoh---sentiasa berkawan dgn cina
-Zahir-diajar bhw bangsa cina penipu, jgn bg cina kuasa nanti melayu hilang negara, aku jd mbenci kpd mereka-aku di ajar bhw cina adlh musuh.
-Raj-aku tersempit,aku x blh lari, aku yg slalu mnjd mangsa,kamu melayu dan cina hanya fikirkan tentang korang, aku ni apa??m ingt aku ni bintang yg blh sepak   teranjang-aku mahu berkawan mcm bersaudara-hentikan pergaduhan ini.
-Linda-cikgu kata aku bodoh,pemals,aku pergi sekolah untk bljr tapi sibuk dgn rengking sekolah,nk jdkn sekolah No.1-nk jdkn untk siapa?untk dia kita atau utk dia orng.
 aku tdk suka hidupku ditentukan,aku nk tentukan hidup aku sendiri,kita diajar untuk mengikut, ni bkn sekolah, ini penjara, aku tdk suka sekolah yang bosan dan bodoh   ni!

No comments:

Post a Comment