Gemerlapan

Saturday 23 March 2013

Indonesia Dijangkakan Akan Mempunyai Bullet Train Pada 2022



JAKARTA, 10 April (Bernama) – Selepas pembinaan kereta api Trans-Java sepanjang lebuhraya pantai utara siap pada 2014, kerajaan akan memulakan kerja ke atas projek kereta api laju yang menghubungkan pusat-pusat perniagaan Jakarta dan Surabaya melalui tiga jamperjalanan.


“Rangkaian kereta api peluru akan mewujudkan tali pinggang yang akan merangsang pertumbuhan ekonomi di bandar-bandar di sepanjang rangkaian, seperti di Jepun,” kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Bambang Susantono berkata pada hari Isnin, agensi berita Xinhua melaporkan.


Jumlah kos projek dianggarkan pada AS $ 25,79 bilion dan dijangka akan siap dalam tempoh sembilan tahun, kata Bambang.


Kereta api – dipanggil Jln Cahaya – akan berjalan di landasan 685 kilometer pada Keretapi Jawa High Speed ​​yang akan dibina dan semata-mata digunakan oleh keretapi Jln Cahaya.


Ia akan berhenti di sembilan stesen utama: Manggarai di Jakarta; Cikampek, Cirebon, Taman, Pekalongan dan Poncol di Semarang; dan Gambringan, Bonjol dan Pasarturi di Surabaya. Depot penyelenggaraan akan ditempatkan di Karawang, Cirebon, Semarang dan Surabaya.


“Ia akan mengambil masa hanya tiga jam perjalanan dari Jakarta ke Surabaya dan sebaliknya,” Bambang kepada media tempatan.


Setiap kereta api laju akan terdiri daripada lapan jurulatih dan boleh mengangkut 600 penumpang, dengan kemungkinan meningkatkan jumlah itu kepada 12 jurulatih untuk memenuhi permintaan yang lebih tinggi pada masa akan datang.


Jurucakap kementerian itu yang bertindak, JA Barata, berkata bahawa kementerian itu masih mencari rakan kongsi untuk bekerja pada projek itu.


Bagaimanapun, beliau berkata bahawa kerajaan yakin bahawa projek itu akan diteruskan seperti yang dirancang dan bahawa kereta api akan mula beroperasi pada tahun 2022.


“Keretapi akan dapat membantu negara mengurangkan penggunaan bahan api dan pengeluaran karbon penerbangan sebagai,” katanya.


Kementerian Pengangkutan berkata bahawa kira-kira 70 peratus daripada kereta api Trans-Java telah selesai.

Sumber : Bernama

No comments:

Post a Comment