Gemerlapan

Friday 8 March 2013

Misteri Kijang Paduka Cik Siti Wan Kembang




Tajuk : TSSB- Bhg 2 : Misteri Kijang Paduka Cik Siti - Seharum Kasturi.

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.



Mari hayati sebuah hadis Nabi Muhammad s.a.w yang diriwayatkan oleh Al-Bazzar yang bermaksud :

“Bahawa dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za'faran) dan buminya kasturi

Satu hadis lain yang diriwayatkan oleh imam Muslim ialah, Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud :

“Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi


Kata Kunci :
Bukankah Haruman itu makanan bagi Ruh???


Ketika awal berjinak-jinak dengan sejarah negeri Kelantan dan Cik Siti Wan Kembang, saya beranggapan bahawa cerita tentang Puteri Lagenda ini adalah berbentuk cerita rakyat atau pada tahap penglipur lara saja sehinggalah pada suatu hari saya bertanyakan hal ini kepada salah seorang arwah guru saya, lalu dia memberikan satu jawapan yang belum pernah saya dengar atau baca sebelum ini iaitu berkaitan dengan siapa Cik Siti Wan Kembang yang sebenar dan apakah kaitan mistik antara beliau dengan kijang kesayangannya itu!

Sebelum artikel ini pergi lebih jauh, saya ingatkan para pembaca sekalian bahawa artikel ini adalah pandangan peribadi saya dari pendapat arwah guru dan saya tidak memaksa anda sekalian untuk mempercayainya seratus peratus.Jika tidak bersetuju pun saya tak kisah, terpulanglah kepada anda, ini adalah pandangan peribadi saya.

Pendapat pertama arwah guru ialah : Cik Siti Wan Kembang adalah seorang wali Allah.
Saya amat terkejut bila mendengarkannya.Lalu arwah guru menyambung lagi mengapa dia memilih Gunung Chintawangsa sebagai pusat pemerintahannya? Sedangkan ia berada jauh dan terpencil berdekatan dengan Sungai Nenggiri Hulu kelantan , ia berhampiran dengan Gunung Ayam , Taman Rusa,Gua Musang, Gua Cha , Gua ikan, Taman Negara Kuala Koh. Arwah guru kata , sebenarnya di situ , disekitar Gunung ChintaWangsa , ada sebuah Tamadun Kota Metropolitan yang hebat, yang sudah hilang dan tenggelam ribuan tahun silam! Asal usul sebenar Cik Siti Wan Kembang adalah dari Kerajaan Kota yang tenggelam itulah, sambung arwah guru lagi.Itu sebabnya dia tidak berkahwin dengan orang biasa dan ghaib begitu saja!

Baca TSSB- Bhg 1, anda jumpa dengan perenggan ini:

[Apabila Sultan Mansur Shah mangkat 1526M (928H), maka putera baginda, Raja Gombak ditabalkan menjadi Sultan dengan gelaran "Sultan Gombak". Setelah baginda Raja Gombak mangkat, maka cucunda baginda yang telah dijadikan putera angkat, iaitu Raja Ahmad, ditabal menjadi Sultan Kelantan pada 1584M (992H). Dengan gelaran Sultan Ahmad, Baginda telah berkahwin dengan Cik Banun Puteri Seri Nara DiRaja, iaitu sepupu kepada Raja Hussein di sebelah isteri Lela Wangsa Pahang. Baginda berdua telah dikurniakan seorang puteri dinamakan Cik Siti Wan Kembang.]

Lihatlah jurai waris kerajaan Kelantan lama ini, dari manakah asal Raja Ahmad itu saudara? Dia hanyalah anak angkat yang ditabal menjadi Sultan Ahmad.Banyak sejarah Kelantan yang say abaca, tetapi asal usul Sultan Ahmad ini masih kabur, jadi adakah dia adalah berketurunan dari Kerajaan Kota Purba yang tenggelam disekitar Gunung ChintaWangsa itu ? atau isterinya Cik Banun Puteri Seri NaraDiraja ??? maafkan saya jika saya katakan keturunan Raja Jembal sekarang bukan keturunan asal Raja Langkasuka!!!

Bila Hutan Pahang telah diiktiraf dunia sebagai Hutan warisan tertua di dunia, maka saya semakin yakin bahawa di kawasan sekitar Gunung ChintaWangsa atau nama gunung tersebut sebelum itu ialah Gunung Dang Besar itu pernah wujud satu Kerajaan Purba dan sebuah kota lama yang dicari-cari oleh setiap paranormal dan peminat alam mistik! Iaitu Kota Gelanggi! Lagipun mengikut sejarah Mat Kilau, beliau dan ayahnya Imam Rasu atau Tok gajah pernah bertapa di Gua Gelanggi dan Mat Kilau telah berjaya bersahabat dengan seorang Jin Islam yang selalu membantunya.Jadi , secar peribadinya saya lebih meyakini Kota gelanggi itu berada di negeri Pahang berbanding dengan negeri Johor.

Satu lagi fakta ialah, di Hutan Pahang memang terdapat banyak simpanan bijih emas.Faktor emas inilah yang menyebabkan Inggeris begitu minat untuk menjajah Pahang! Di Kelantan juga terdapat banyak emas seperti ditempat yang baru diterokai iaitu sekitar Gunung Stong dan yang terkini, banyak pendulang-pendulang emas haram secara senyap-senyap memperolehi 1-2 kg emas di kawasan SOKOR Kelantan, tak percaya??? Sila datang sendiri dan jangan terkejut jika di kawasan hutan belukar terpencil itu anda akan menemui kenderaan-kenderaan pacuan empat roda yang mahal-mahal sedang ditinggalkan ditepi semak dan tuannya pula yang terdiri dari tauke-tauke emas sedang mendulang bijih emas!

Pendapat kedua arwah guru saya, amat sukar untuk ditolak kerana dia meninggalkan saya dengan satu soalan dan cadangan misteri iaitu, “Ramai yang tahu Cik Siti Wan Kembang mempunyai seekor kijang dan baginda amat menyanyanginya, TETAPI ramai yang tidak tahu apakah misteri atau mistik yang menyelubungi jasad seekor kijang itu, oleh itu kamu carilah sendiri”

Saya pun mula lah membelek hikayat dan buku-buku lama mencari cerita berkaitan dengan Kijang (Antelope) ini, namun apa yang saya jumpa adalah merupakan katakunci-katakunci yang akan membawa kita ke satu dimensi baru sejarah Cik Siti Wan Kembang ini. Mari kita buka misteri ini dan kita bincang sama-sama.

Dalam artikel TSSB-Bhg 1, ada perenggan berbunyi :

[Apabila nama Cik Siti Wan Kembang mula terkenal, rakyatnya yang mendiami Gunung Ayam ( berhampiran Sungai Nenggiri, kini Hulu Kelantan), membawa pelbagai persembahan untuk beliau.

Antara persembahan itu ialah seekor anak kijang cantik yang amat dikasihinya. Kerana terlalu sayangkan kijang itu, Cik Siti Wan Kembang menerapkan lambang kijang pada wang emas negeri selain diabadikan pada sebahagian lambang kebesaran Kelantan yang kekal hingga kini.]

Nah, nyata sekali bahawa anak kijang itu adalah hadiah dari penduduk di Gunung Ayam!!! Lihat semula peta dibawah dan cuba fikir semula.


Bukankah dalam peta itu jelas menunjukkan bahawa Gunung Ayam adalah berhampiran dengan Taman Rusa, haiwan jenis rusa adalah dalam kelas Kijang juga dan biasanya tempat yang banyak Kijang, selalunya ada juga rusa!

No comments:

Post a Comment